OSOBISTA GRA
PLANSZOWA – JEDYNA W SWOIM RODZAJU
Podczas ferii, wakacji albo w długi weekend, kiedy dzieci nudzą się w domu wymyślamy zawsze swoją własną
grę planszową, inspirowaną którąś z właśnie przeczytanych książek.
W zeszłym roku
zrobiliśmy razem z pięcioletnią Klarą i siedmioletnim Felkiem grę opartą na
pierwszej części przygód Pana Kleksa. Mieliśmy z tym dużo fajnej zabawy
i do dzisiaj często gramy w tę grę.
Dlatego również teraz, gdy nie możemy wyjść
z domu z powodu kwarantanny, wzięliśmy się za wymyślenie kolejnej gry.
Był to projekt
kilkudniowy i sprawił nam dużo radości. Dzieci (Klara 6 lat i Felek 8 lat) nie
tylko świetnie się przy tym bawiły, spędzając wspólnie czas w pożyteczny sposób, ale także podeszły do całości bardzo emocjonalnie i pracując nad wspólną grą bardzo się do siebie zbliżyły.
Punktem wyjścia była
historia, która inspiruje nas od kilku tygodni…..postanowiliśmy stworzyć grę opartą
na treści dwóch pierwszych tomów przygód Harrego Pottera.
Opiszę w punktach
kolejne etapy naszej pracy aby zachęcić wszystkich rodziców do kreatywnej
zabawy z książką!
1.Burza
mózgów:
Ja zapisywałam nasze kolejne pomysły na grę a dzieci przekrzykiwały się
w wymyślaniu wciąż nowych reguł. Zaczęliśmy od tytułu – zapisałam wszystkie
pomysły. Najtrafniejszy z nich wybraliśmy dopiero po ustaleniu wszystkich zasad.
REGUŁY
GRY: na czym ma polegać - kto wygra - jaki jest jej cel.
Dzieci
miały dużo pomysłów opartych na znanych nam grach planszowych. Ostatecznie zdecydowaliśmy, że gracze będą starali się zdobyć jak
najwięcej punktów dla domu, w którym mieszka Harry, Ron i Hermiona. Za
wszystkie poprawne odpowiedzi będą przyznawane dodatnie punkty dla Gryffindoru
a za złe odpowiedzi punkty będą przechodziły do domu Slytherina.
2. Rzeczy
do zrobienia
Przygotowaliśmy
listę rzeczy, które musimy wykonać np. plansza, karty z pytaniami, karty z
obrazkami do odgadywania, dwa domki, instrukcję gry, listę zaklęć itp. Zaczęliśmy
od spisywania pytań odnoszących się do treści książek.
3. Rysowanie
gry:
Ten punkt był bardzo czasochłonny ale dzięki podziałowi ról poszło nam
bardzo sprawnie. Tak naprawdę zanim dzieci zaczęły rysować, nie wiedzieliśmy
jeszcze jak chcemy aby wyglądała całość. Decyzje były podejmowane na bieżąco i
często spontanicznie. Przygotowałam 4 kartki A4, które skleiłam roboczo z tyłu
aby się nie rozdzielały. Felek linijką wyrysował pola gry, Klara zabrała się za
kolorowanie. Każde z pól ma inny kolor, który coś oznacza. Na planszy znajdują
się tajemnicze znaki, których znaczenie wyjaśnia instrukcja gry. Dużo z nich
zostało wymyślonych przypadkiem, nad niektórymi dzieci długo dyskutowały i
negocjowały.
Przygotowanie
planszy:
Gdy zdecydowaliśmy wspólnie, że nasza plansza jest gotowa, rozdzieliłam
kartki i każdą po kolei laminowaliśmy, aby gra była trwalsza.
4. Przygotowywanie
dodatkowych elementów:
Zadaniem
Klary było stworzenie obrazków, które będą zgadywane przez grających, Felek zajął
się spisywaniem zaklęć na komputerze. Kolejnego dnia razem napisaliśmy i
wydrukowaliśmy pytania oraz instrukcję gry. Wszystko było kolejno wspólnie laminowane i wycinane.
5. Pudełka
Dzieci
wieczorem razem z tatą wykonały małe domki z papieru w odpowiednich kolorach, do których
będą zbierane punkty. A na samym końcu, już po kilku dniach zabawy z grą, wykonaliśmy domowe pudełko, do przechowywania wszystkich części gry.
6. Gra próbna
Po sklejeniu planszy, odnalezieniu kostek i pionków (każdy z pionków to
jeden z bohaterów książki), wycięciu małych kolorowych kółek z papieru, które będą przyznawanymi punktami, mogliśmy rozegrać próbną rundę.
Pytania
są prostsze i trudniejsze, zaklęć nie da się zapamiętać na pamięć, dużo zależy
od szczęścia w grze i tego na którym polu stanie pionek, nie zawsze więc jest oczywiste, że wygramy.
W całej tej akcji chodzi o to,
aby wykazać się pomysłowością i
jednocześnie aby gra nie była nudna i przynosiła przyjemność podczas grania nie
tylko tym, którzy ją stworzyli.
Jedynym
warunkiem jest lepsza lub gorsza znajomość 2 pierwszych tomów Harrego Pottera
(nie wystarczy obejrzenie filmów)!
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen